گسترش فرهنگ مطالعه و پژوهش در دانش آموزان سری آخر
نوشته شده توسط : علی سجاد حسام

 گسترش فرهنگ مطالعه و پژوهش در دانش آموزان سری آخر

 

 

 

برنامه ریزی برای مطالع

برنامه ریزی یعنی نقشه كشیدن برای رسیدن به اهداف مطلوب و مورد نظر. برنامه ریزی , استفاده هوشمندانه از وقت , توانایی و امكاناتی است كه شما دارید. كسی كه برای رسیدن به اهدافش برنامه ریزی می كند از به هدر رفتن اوقات , استعدادها و امكانات خود جلوگیری می كند. اگر عادت كنید موضوعی را هر روز و در سر ساعت معین مطالعه كنید در می یابید كه تامین تمركز حواس برای فرا گرفتن آن موضوع كوشش بسیار كم تری لازم یك برنامه مطالعاتی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

 

اولین ویژگی یك برنامه ریزی مطلوب در مطالعه , برنامه ریزی در قالب برنامه ها بلند مدت و برنامه های كوتاه مدت است. دومین ویژگی یك برنامه ریزی مطلوب در مطالعه , قابل انعطاف بودن آن است. برنامه باید چنان تنظیم گردد كه در برخورد با حوادث و اتفاقات پیش بینی نشده نیز انعطاف پذیر و قابل اجرا باشد. سومین ویژگی یك برنامه ریزی مطلوب در مطالعه آن است كه برنامه ریزی توسط خود فرد صورت گیرد. زیرا هر فرد با شناخت دقیق امكانات و موقعیت خویش , بهترین شرایط را برای برنامه ریزی داراست و با توجه به این خصوصیات به برنامه ریزی می پردازد. چهارمین ویژگی برنامه ریزی مطلوب در مطالعه , نظم در اجرای برنامه است. نظم ضامن اجرای دقیق برنامه است . پنجمین ویژگی برنامه ریزی مطلوب آن است كه در آن پرداختن به مطالعه , عبادت , تفریح , استراحت , تغذیه , ورزش , حضور به موقع در كلاس درس , كار و فعالیت و خلاصه زندگی كردن , متناسب و كافی باشد.                ز

 

استفاده از تكنیك ایست و توقف كن : STOP 

این عمل خیلی ساده به نظر می رسد , اما موثر است وقتی شما متوجه كه فكرتان از موضوع منحرف شده است به خودتان بگویید : توقف كن و سپس به آرامی توجه خود را به جایی كه می خواهید , برگردانید .                                                    از 


اختصاص زمانی برای نگرانی ها

  در طول روز زمان ویژه ای را به مسائلی كه به ذهن شما خطور می كند و موجب نگرانی تان می شود اختصاص دهید. اختصاص دادن زمان خاص برای نگرانی ها , به ویژگی های روحی و روانی و تجربیات فردی بستگی دارد.                                لز 

 

ثبت عوامل حواس پرتی

یكی دیگر از روش های مقابله با حواس پرتی و تقویت تمركز , یادداشت كردن حواس پرتی های ذهنی است. برای انجام این عمل داشتن یك دفترچه یادداشت هنگام مطالعه لازم و ضروری است. اگر چیزی به ذهنتان وارد شد و در تمركز حواس شما اختلال ایجاد كرد , آن را یادداشت كنید . این عمل , شما را از تشتت فكر و اندیشه و شك و تردید و نگرانی نجات می دهد و موجب برقراری تمركز حواس می شود.      و

توجه كامل به مطالعه

به محض نشستن پشت میز مطالعه , خواندن را شروع كنید و شك و تردید و دودلی را از خود دور سازید. عده ای عادت دارند هنگام مطالعه به كارهای جانبی نظیر بازی با خودكار یا انگشتان , تماشای فیلم , صحبت با اطرافیان , گوش كردن به موسیقی , توجه به افراد دیگر و ... بپردازند. پرداختن به كاری جز مطالعه , موجب حواس پرتی می شود.                                                   

 

ا موانع و راه های گسترش تفكر و بینش علمی در دانش آموزان

امروزه , در حالی كه تعمیق و گسترش علم و تفكر علمی و بینش علمی در دانش آموزان بیش از  هر دوره دیگر ضرورتی طبیعی و غیر قابل اجتناب است. لیكن كم تر مورد توجه جدی مربیان , مدیران و حتی خانواده هاست. در نتیجه اغلب اقدامات و نتایج فعالیت های آموزشی مدارس جامعه ما چیزی جز مدرك گرایی صرف و انتقال و انباشت حجم زیادی از اطلاعات و محفوظات در فراگیران نیست , امری كه هم چنـان جـریـان تحقـق استقـلال علمـی و فـرهنـگی جـامعـه را بـا تـاخیـر و ركـود مـواجـه می سازد. برخورداری دانش آموزان از علم , تفكر علمی و بینش علمی سبب می شود كه آن ها در مواجهه با مسایل و رویدادهای گوناگون جامعه و جهان منفعل و صامت نبوده , بلكه از روحیه جست و جو گری , قدرت تعقل و درك منطقی مناسب برخوردار شوند و با شناخت و آگاهی بتوانند خود را با مسایل غیر قابل پیش بینی محتمل در طول حیاتشان سازگار كنند. 

 

امروز , مدارس نمی توانند تنها به علوم كلاسیك ( قدیمی ) و نوشته های گذشتگان اكتفا كنند و انتقال و یادگیری آن ها را جزو هدف های آموزش و پرورش خود بدانند , بلكه مدارس باید كودكان و جوانان جامعه خود را به معلومات و مهارت های زمان خود مجهز كنند.

 

برای این كه دانش آموز , در محیطی كه به سرعت در حال تغییر و تحول است عملكرد خوب و مطلوبی داشته باشد , باید فرصت یابد تا كاری بیش از جمع آوری و انبار كردن اطلاعات انجام دهد , باید به او فرصتی برای تغییر و تحول داده شود.

 

ترویج خصوصیات بینش علمی باید یكی از هدف های تراز اول تدریس علوم در مـدارس بـاشـد. تـوجـه داشتـه بـاشیـم كـه ترویج خصوصیات بینش علمی در میان دانش آموزان چیزی جدید و دشواری نیست , بلكه تا حدی در امتداد خصوصیات خود كودكان است.

 

گسترش روزافزون یافته های علمی در كشورهای پیشرفته و فاصله قابل توجه و رو به تزاید كشور ما در بسیاری از زمینه ها از جمله در امور علمی و ... از حد نصاب جهانی , ضرورت توجه به مقوله علم , تفكر علمی و بینش علمی را در جامعه , به خصوص در مدارس , دو چندان می كند. اگر می خواهیم به صورت اصولی در زمینه رشد و توسعه همه جانبه كشور اقدامات موثرتری صورت دهیم , اگر می خواهیم دانش آموزان و دیـگر افـراد جـامعـه در بـرابـر مسایل و معضلات جامعه و جهان از سطح نگری و حالت انفعالی به سمت همه جانبه نگری و تفكر منطقی متمایل شوند , اگر می خواهیم به جای دنباله روی صرف از دیگران به سمت استقلال علمی و خود اتكایی حركت كنیم و اگر می خواهیم در پیشرفت مادی و معنوی جامعه جهانی داشته باشیم , قطعاً یكی از راه های دسترسی به این اهداف , پرداختن به مقوله علم , افزایش آگاهی علمی جامعه و از آن مهم تر ارتقای كیفیت بینش علمی و فهم امور در دانش آموزان از طریق اصلاح دیدگاه ها و نیز شیوه های یادگیری و آموزش است. واقعیت این است كه به ویژه دوره آموزش عمومی باید در فراگیران شوق به آموختن برانگیخته شود, هم چنین به اصلاح روش تفكر , تحلیل ,استنباط و استنتاج , به خصوص در دانش آموزان , این آینده سازان ایران فردا , بیش تر اهتمام گردد

این بود موضوع بسیار مفید گسترش مطالعه که برای شما انتشار یافت امید است که خوش شما آمده باشد.

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: طرح های آموزشی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1119
|
امتیاز مطلب : 119
|
تعداد امتیازدهندگان : 35
|
مجموع امتیاز : 35
تاریخ انتشار : چهار شنبه 27 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: